Fructose

Tegenwoordig zijn sportdranken en sportrepen een heel normaal verschijnsel geworden in de sport (zowel in de topsport als in de breedtesport). De producenten claimen dat het je prestatie verbetert en je herstel bevordert.

In de meeste commerciële sportdranken en -repen zitten er echter veel kunstmatige toevoegingen, geraffineerde suikers en te hoge dosissen geraffineerde fructose.

Geraffineerde suiker is een nutriëntenrover: om suiker te verbranden en er zo energie uit te halen heb je co-factoren nodig. Dit zijn de vitaminen en mineralen die tijdens het raffineren van suiker weggehaald worden. Om geraffineerde suikers te kunnen verbranden zullen deze co-factoren ergens anders in je lichaam (opslagplaatsen, bloed,..) moeten gehaald worden. Gevolg: nutriëntentekort. Niet echt ideaal voor een sporter…

Fructose heeft een fruitig aroma en wordt daarom ook vaak toegevoegd aan frisdranken. De omzetting van fructose naar glucose (om het te kunnen gebruiken als brandstof) is beperkt en omslachtig. Gemiddeld kan er ongeveer 8 gram fructose per dag omgezet worden. De rest wordt omgezet in vet,… . Fructose is dus een suiker waar sporters niet veel aan hebben.

Bovendien zijn er veel nadelen aan de inname van fructose: nutriëntenrover (indien geraffineerd),verhoogde bloedvetten (cholesterol, triglyceriden), verhoogde aanmaak van vetweefsel, overgewicht (fructose wordt sneller omgezet in bloedvetten en opgeslagen in vetweefsel), insulineresistentie (door verhoogde aanmaak van vetten in de lever) en diabetes type 2, vroegtijdige veroudering (vorming van AGE’s) , jicht, verminderde eiwit- en nucleïnezuursynthese, overbelasting van de lever, nierschade , zenuwschade, cataract (staar), hypertensie (hoge bloeddruk), fructose-intolerantie, darmproblemen of opgeblazen gevoel. (Hilde Maris, syllabus Orthomoleculaire Geneeswijzen)

Fruit bevat ook fructose maar dan in ongeraffineerde vorm. Als je drie stukken fruit per dag eet, krijg je heel veel vitaminen en mineralen binnen en niet te veel fructose.

Je kan best je eigen sportdrank of -reep samenstellen. Er zijn genoeg gezonde alternatieven voor geraffineerde suiker of fructose. Ook mineralen die je verliest tijdens het zweten kunnen worden toegevoegd door gebruik van Keltisch zeezout.

Indien je hieromtrent vragen hebt kan je voor meer informatie altijd terecht bij Touché.

 

Comments are closed.