Vitamine D

Het belang van vitamine D kan niet genoeg onderstreept worden. Een gebrek aan vitamine D wordt in verband gebracht met zowat alle ziektebeelden. Het optimaliseren van je vitamine D waarden (80 nmol/l) kan één van de belangrijkste stappen zijn in het behoud van je gezondheid. De ideale manier om je waarde te optimaliseren is je bloot stellen aan zonlicht. Indien dit niet mogelijk is, wordt suppletie noodzakelijk. Zorg er dan voor dat je vitamine D3 inneemt (i.p.v. D2).

Er zijn massa’s recente studies die het belang van vitamine D belichten in de fysiologie en pathologie:

  • Calciummetabolisme: bot en tanden, maar ook spier- en dus hartfunctie
  • Immuniteit en inflammatoir profiel, auto-immuunziektes zoals MS, bepaalde reuma’s, diabetes type I, ziekte van Crohn, prikkelbare darm
  • Vitamine D beschermt tegen kanker
  • Vitamine D tekort induceert chronische pijn
  • De immuniteitsbarrière van de huid
  • Hart- en vaatziekten, metabool syndroom, ouderdomsdiabetes en nierziekten
  • Behoud van cognitieve functies, voorkomt depressies en verlengt het leven
  • Essentieel pre- en perinataal om ziektes op volwassen leeftijd te voorkomen

 

Door de vrees voor huidkanker gebruiken de meeste mensen massaal  en heel veel zonnecrème iedere keer ze in de zon komen. Zonnecrème verhindert het binnenkomen van de zonnestralen door de huid, waardoor ook de omzetting naar het actieve vitamine D3 niet meer gebeurt. Bijgevolg is de opgebouwde  reserve in de zomer aan vitamine D ook steeds lager waardoor meer en meer mensen een winterdepressie en vervolgens lentemoeheid ontwikkelen, samen met energiegebrek, een slecht humeur , maar ook gewichtstoename. Vitamine D stuurt ook je hormoon leptine aan .Oudsher was dit zeer nuttig: doordat er minder zonlicht was, daalde het vitamine D gehalte in het lichaam, dit gaf een terugkoppeling aan het hormoon leptine dat de verzadiging regelt. Naarmate het winter wordt ga je daardoor automatisch minder snel verzadigd zijn en iedere dag iets meer eten, waardoor je meer lichaamsvet gaat opstapelen. Vroeger hadden de mensen geen centrale verwarming.  Deze reserve was in de oudheid nodig om de barre winters te overleven. Nu zijn we daar niet zo blij mee.Vitamine D3 is voor de mens de best benutbare vorm van vitamine D. Dit is de vorm die je lichaam aanmaakt als respons op zonlicht. Preventief wordt een dosis van 800-5000 IE per dag aangeraden.

Er zijn ook een aantal voedingsmiddelen die kleine hoeveelheden vitamine D3 bevatten: vette vis, eieren (eigeel) en rauwe melk.

Bronnen: Energetica Natura Newsletter,  syllabus orthomoleculaire geneeswijze (Hilde Maris), Dr. Mercola

 

Comments are closed.